Vypěstovali jsme vlastní kvásek a upekli chléb

Naše třída VIII.A se rozhodla v rámci projektu z OKD „Peče celá Jarní“ pustit do pečení kváskového chleba. Celý proces začal tím, že jsme si založili vlastní kvásky z žitné mouky a vody. Každá ze tří skupin měla za úkol nejen kvásek vytvořit, ale také o něj pečovat. Žáci si museli nastudovat postup, sepsat pracovní plán a připravit si vše potřebné. Tak vznikly naše tři kvásky s originálními jmény: Kšotek, Bío a Mochii.

V úterý jsme z dobře nakrmených a vyzrálých kvásků připravili rozkvas. Ve středu jsme pak pokračovali v rámci projektového dne „Od kvásku po chléb“. Smíchali jsme potřebné ingredience a začali s překládáním těsta. Robot nám pomohl s hnětením, ale zbytek práce zůstal na žácích – překládání těsta v míse, přendávání a stáčení do ošatky. Byla to práce fyzicky náročnější než se na první pohled zdálo, ale žáci se s ní poprali skvěle. V ošatkách jsme nechali těsta pomalu kynout v lednici nastavené na 3 °C. Protože jsme se museli řídit rozvrhem hodin, protáhlo se kynutí na 18 hodin, místo obvyklých 12 hodin. Ve čtvrtek před samotným pečením si žáci chleby sami nařezali a nazdobili. Poté už jsme jenom s napětím sledovali, jak naše výtvory dopadnou. Upekli jsme celkem čtyři chleby: dva se semínky, jeden s cibulkou a jeden čistý. Tyto chleby jsme pojmenovali Zimní les, Srdce, Hory a Bourák.

Zatímco jsme čekali na kynutí těsta, žáci nezaháleli. Čas si krátili hrami jako Dobble na vyjmenovaná slova, Já mám, kdo má na téma vyjmenovaných slov nebo anglické slovní zásoby. Také skládali dřevěné tangramy, hráli Uno a vychutnávali si čaj. V pátek jsme chleby nakrájeli na kráječi a pozvali jsme celou školu na degustaci našich voňavých chlebů.

Celý projekt byl nejen náročný, ale také obohacující. Žáci získali praktické zkušenosti, rozvíjeli jemnou motoriku, učili se trpělivosti a plánování. Navíc propojili různé předměty – od českého a anglického jazyka přes pracovní činnosti až po spolupráci a komunikaci. Všichni jsme si užili spoustu zábavy a odnesli si nezapomenutelné zážitky i výborně vonící chleby.

Všechny žáky bychom chtěly s paní asistentkou pochválit. Pečení kváskového chleba není jen o pečení – je to cesta plná učení, dovedností a úsilí.